Hjälpande hand i mörkret


Jag stödjer det Mörkgrå Bandet !

Den psykiska ohälsan tar fler liv än bröstcancern per år i Sverige.
Det är dags att även visa vårt stöd till dem som lever med värk i själen.


Jag citerar Lovisa; "[...]Det är även dags för de osynliga sjukdomarna att uppmärksammas! Det är tid att samla in pengar till forskning för alla dessa människor som lever med värk i själen."

Vi behöver uppmärksamma och stödja. Stödja forskning, utbildning men främst stödja psykvården, som idag tyvärr inte gör en bråkdel vad den kan, på grund av ständiga nedskärningar.

Visa att du också vill ha ett mörkgrått band i kassan på ICA
Gå med i facebook gruppen och bjud in dina vänner!

Mörkgrå bandet på Facebook



Läs även inlägget som drog igång alltsammans
Lovisas Blogg

[Videon på Lovisas blogg är inget för känsliga]



All heder till dessa två tjejer som vågar ta upp dessa känsliga ämnen så öppet.
Jag hoppas att vi är påväg mot ett Sverige där det inte är fult att ha psykiska problem.
Stora eller små ..Det är så mycket vanligare än vad man tror.

• Fyra av tio har någon gång känt oro för sin psykiska hälsa.

• En av tre (32%) skulle inte eller är osäkra om de skulle berätta för en vän om de fick psykiska problem. Samtidigt instämmer nio av tio att det är viktigt att prata med någon som man litar på om man mår psykiskt dåligt.

• En av fyra har någon gång sökt professionell hjälp för psykiska problem

• Mer än varannan har familjemedlem eller nära vän som haft problem med sin psykiska hälsa

• En av fyra vet inte var de kan vända sig vid problem med sin psykiska hälsa

• Sex av tio tycker att psykisk ohälsa är vanligt

• Tre av tio tycker att det är skamligt att ha psykiska problem.

 

Jag vet att min morfars liv hade varit lättare om han hade blivit sjuk i nu istället!

Och då menar jag pga alla fördomar och myter som pågick då.

Tyvärr är inte psykvården något att hurra över, men tillsammans kanske vi kan kämpa för

krav och att förbättra vården.. Om så även bara pyttelite !


Detta är ett viktigt ämne som inte ska hyschas !

Alla upplever detta antingen själva eller genom andra, nära vänner eller familjemedlemmar.

De som har det svårt har själv fullt schå med att försöka acceptera en eventuell diagnos , och då människor har en så kass syn på det hela gör det acceptansen ännu svårare och man får bära helt onödig skam!

Gör som jag - Visa ditt stöd genom det Mörkgrå bandet och gå med i gruppen.



Du kan även läsa på Hjärnkoll som kämpar för att ta död på fördomarna om psykisk ohälsa.





[Klicka på bilden för att komma dit]



Jeanette


Följ gärna min blogg genom bloglovin.
Skulle bli så glad om jag fick lite fler prenumeranter :)

bloglovin





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback