Han är här !

Hejsan allihopa !

Nu har han äntligen kommit... Våran lille Elton !
Han var en stor liten kille på 4610 gram och 56 cm.
Föddes med kejsarsnitt 22.03 Tisdagkväll den 7 Augusti 2012

Vi kom in på BB 08.30 på morgonen med en förhoppning om att bli igångsatt.
Så blev det också ! Såhär skedde allt.

08.50 Togs en Ctg Kurva

09.20 Fick en shot med en medicin (Cytotec) som ska dra igång öppningsförloppet.

09.30 - 10.55 Fikade med Sanna & Alexander på sjukhusfiket.

11.00 En ny Ctg Kurva

11.20 Undersökning 4cm & nästan helt utplånad livmodertapp & en ny shot med Cytotec.

12.10 Ca 3 min mellan värkarna. Upplever större tryck nedåt. Nu börjar det kännas !

12.31 Första värken som gjorde riktigt ont !

13.10 Ny Ctg kurva Värkar tätare & mer intensiva

13.50 De tar hål på hinnorna och jag är öppen 5 cm. Klart & fint fostervatten. Skalpelektrod sätts.
Provar Lustgas = Himmelriket :)

14.20 Lämnas ensamma efter vattenavgång. Droppnål sätts. Jag är supertaggad och säger upprepat
- Fan va det här är häftigt! Var inte de minsta rädd. Har en superfin barnmorska vid namn Elisabeth.

15.00 Stå/Gåbord -Sjukt jobbigt att stå

15.30 Undersökning Fick en beskrivning om att jag upplever "Mamma Dotter Värkar" Dvs direkt pik..avtar lite..för att slå i taket igen innan den lugnar sig. Hmm.. så gulligt ?!? :P Knappast !

16.00 EDA - Blodtrycksfall pga detta. Låg på Vena Cava .En massa folk kommer in i rummet och ber mig stå på alla fyra. Pyrets hjärtljud går ned och kejsarsnitt diskuteras.

16.30 Hjärtljud stabiliseras. Pyret ligger öppet som det heter. Kallas även en stjärnkikare. Dvs hans huvud vill inte rotera och han ligger med ögonen uppåt mot taket.

17.10 Värkstimulerande dropp sätts in 6 enheter/ timme

17.20 -17.45 Får stå på alla fyra igen i förhoppning om att pyret ska rotera. Ökar värkstimulerande dropp till 12 enheter / timme

18.00 Studsar runt på en pilatesboll med lustgasen i högsta hand. Värkstimulerande höjs till 18 enheter/ timme.
Matförbud pga eventuellt kommande kejsarsnitt.

19.00 Sitter fortfarande på pilatesbollen medans de väljer att höja värkstimulerande dropp ytterligare en gång - 24 enheter / timme AJ AJ AJ :(
Jeanette Citat - Har aldrig tidigare i mitt liv varit så trött som här. Skulle kunna somna stående utan problem.
Får fruktsoppa -Smaskens ! Värkar varannan minut.

19.10 Undersökning - Blir beodrad om att ligga på höger sida. Öppen 7cm

19.20 Jeanette Citat - Prova vara så trött att du somnar där du står .. lägg till 3 bärs på det lixom !
Haha  Vid detta tillfälle hade jag börjat andas lustgas utöver EDA,n !

19.40 Sockerdropp inför eventuellt kejsarsnitt.  Sänkning värkstimulerande till 18 enheter/ timme
Får mat & vätskeförbud

20.50 Undersökning - Pyret har roterat ytterst lite. Öppen nästan 8 cm

21.10 Beslut om kejsarsnitt. Får Bricanyl för att stanna värkarna. Mr D skickas att byta om till operationskläder. Kateter sätts. Dricker en lösning och rullas ut mot operationssalen.

Härefter finns inga tider uppskrivna men strax innan jag ska flyttas över på operationsbordet börjar jag skaka i frossa och kramper.  Skakar under hela operationen och upplever det fruktansvärt jobbigt & blir väldigt frustrerad.
Väldigt kort stund efter de säger att de börjar operationen hör jag ett skrik och mina kramper upphör i ca 5 sek.
Jeanette Citat - DET ÄR HAN ! Tårarna sprutar.

Sen börjar jag må väldigt illa...skakningarna fortsätter och jag spyr.
Någon kommer fram med en liten varelse i armarna och jag upprepar flera ggr - Men gud, han är så vacker... Han är så fin ! Åååhh
Mr.D är stum och sitter bara och ler & gråter.

Mr.D går ut med Elton och väger och mäter honom.  Får komma tillbaka till mig då jag sys.
Jag kräks och försöker med allt jag bara kan att sluta skaka förgäves. Blir lovad att Mr.D och bebis kommer till mig på uppvaket.

Då jag är färdigsydd förs jag till uppvaket där jag fortsätter att skaka & krampa i ett bra tag. Ber bara om något som ska hjälpa konstant. Får en värmefilt som stängs av nästan direkt då jag får över 40 graders feber.

Tiden går och ingen pappa & bebis kommer.
Vid 12.30 på natten då jag piggnat till och kan röra mina fötter igen & bedövningen börjar släppa så sprutar tårarna och jag undrar varför de aldrig kommer. Trodde det var något fel på bebisen ...att något hänt ??
De på uppvak ringer BB och jag får veta att pappa & bebis sitter och myser tillsammans och inget är fel.
Problemet är underbemanning på båda avdelningarna och ingen har tid att gå med mig eller Mr.D till någon av avdelningarna.

01.20 Ringer Mr D på sköterskor då även han är orolig för mig. I våran bok där vi skrivit ned händelser under förlossningen står det - Saknar min Jeanette ♥

Inte förrän 03.00 får jag komma till mina hjärtan.
En vänlig själ på uppvak blir upprörd och rullar iväg med mig. Hon måste ju få träffa sin bebis !

Känslan då jag rullas in på BB rummet är obeskrivlig.
Lyckan över att allt är bra med oss alla... att få se de två sitta tillsammans ...
Helt mosig i huvudet och kroppen kändes helt mörbultad men OJ så lycklig jag var just då !
Jag grät av lättnaden , lyckan och av att äntligen få hålla min underbara son i mina armar för första gången!
WoW !


Idag är han 1 vecka gammal och vi har varit på vårat första barnmorske besök. Han har gått upp i vikt sedan viktnedgången på BB och allt ser bra ut .
Jag gråter X antal ggr om dagen bara för att han är det absolut finaste som finns !
Jag gråter lycko tårar och får nypa mig själv i armen . Kärleken till Mr.D är starkare än någonsin och just nu njuter vi enbart av allt som livet gett oss. Allt som Elton ger oss ♥


2 Dagar gammal på BB. Webbis bilden


Jeanette




Kommentarer
Postat av: Roffe

Vilken fin berättelse, blev själv alldeles tårögd. :)

2012-08-15 @ 02:54:54
Postat av: Sara

Vi följdes verkligen åt in i det sista med samma bf och liknande förlossningsberättelser, fast du fick vänta en vecka till på din pojke! Vad fin han är!

Tack för att du delar!

/SaJoMa på aff


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback