CTG-Kurva & UL

Hej hopp!

Igår var jag lite väl nojig och kunde inte släppa tanken och känslan av att pyret rörde så mycket mindre på sig än vanligt.
Han rörde på sig ..Visst ! Men alla rörelser kändes mindre och jag tyckte att det var betydligt färre fosterrörelser.
Ringde min barnmorska och hon hänvisade mig till BB , så jag fick ringa till förlossningen och komma och ta en ctg kurva.
Man får ligga en timme med resårband och små plattor på magen. Man hör barnets hjärtljud och kan se
det , din egen puls, fosterrörelser och sammandragningar på en rullande bildskärm.
De tog urinprov och blodtryck. Sen fick jag ett till ultraljud.

Han såg ut att trivas och ha det bra enligt UL -läkaren och allt såg färdigbakat och fint ut.
Hon skulle tippa på att han vägde ungefär 3,9 kg, vilket jag tyckte lät skrämmande mycket...
Då kontrade hon med att han var ju "färdig" och kan komma ut vilken dag som helst !
Iof .. jag är bara rädd att få en JÄTTEbebis... eller rättare sagt att föda en JÄTTEbebis, i övrigt får han ju ha vilken storlek han vill så länge han inte är för liten lixom.
Eller äsch...huvudsaken är ju att han mår bra och att allt är bra ! Ut kommer han på nått sätt iaf :)

Allt såg bra ut och så fort jag fick på mig ctg prylarna så började han boxas som aldrig förr.
Givetvis ;P
Man känner sig lite nojig och onödigt orolig , men dom bemötte en inte alls dömande på BB eller fick en att känna sig dum på något vis. Supertrevlig och fin personal - iaf de jag fick träffa.
Det kändes betryggande inför vad som komma skall!

Jag har lite svårt att förstå att han kan komma närsom helst! Känns som om det är minst två veckor bort. Två veckor är ju inte heller lång tid !?!
Jag vet inte varför det känns så avlägset men det kanske är nervositet ,och att det är svårt att överhuvudtaget  inse det stora som håller på att ske.
Vi ska bli föräldrar till en liten pojke ... Jag ska bli mamma ! WoW lixom :)

Fick en riktig bekräftelse ännu en gång på att det är en pojke då vi fick en bild på pillesnoppen & "nötterna" :)
Vi är hyffsat säker på namn alternativen nu men det är inget vi avslöjar innan bebben kommit ut !

Hur som haver så var det skönt att få se att allt stod rätt till och att få besöka BB/ Förlossningen en sväng innan det är dags. Det kändes lugnande på nått vis då man fick träffa den fina personalen och känna av hur man blir bemött som havande och orolig.

Skulle kunna sitta och prata om/ skriva om tankar och förväntningar inför förlossningen hur länge som helst egentligen. Man är orolig, ångesten kommer och går.. samtidigt som man är glatt förväntansfull och ser fram emot det hela.
Det är verkligen nya känslor man får erfara i en konstig mix som är svår att förklara för den som inte varit i samma situation och kan förstå.

Har svårt att förstå de som säger att de saknar magen efteråt.
Jag är så sjukt leds på att bära tyngden och att inte komma fram till köksbänken för att ens nå våra djuptallrikar :D Jag slår i magen överallt , har svårt att vända mig i sängen... får ta i för kung och fosterland för att få knäna att orka bära upp en då man ska resa sig, har huggande smärta i ryggen emellanåt, får kissa 3-4 ggr per natt,
orkar bara stå upp i en 10 min åt gången och måste vila oerhört många ggr under dagen för att orka vanliga vardagliga saker som att tömma diskmaskinen tex. Det är varmt...olidligt varmt och svettigt nästan jämt ,förutom då du sitter absolut still framför en kallluftsfläkt :D Det är i princip omöjligt att ge katterna mat då jag måste böja mig och magen tar emot så man inte når ned... då får man bängla till en ställning som funkar men som får en att känna som om man ska spy istället. Det är skitsvårt att smidigt kliva ned i ett badkar för att få en skön dusch eller ett bad. Även där får man prova olika ställningar som gör en illamående för att komma åt att tvätta sig överallt. Klippa tånaglarna är fasen ingen lek ! Haha !
Ja alltså just nu ..som höggravid är det inte lätt att manövrera kroppshyddan alls :)

Men säkerligen står jag där och sörjer magen lite lätt efteråt iallafall :)
Jag älskar då Mr.D smörjer in min mage då jag är nyduschad.

Har förresten varit och tagit jättefina bilder med hjälp av en gammal vän.
Hon har en såndär spejsad systemkamera och tog superfina bilder.
Har beställt en fin fotobok som vi ska ha kvar som minne och som lillen kan titta på sen.

Oj.. Nu kom Mr.D hem lite tidigare än vanligt så jag ska gå och pussa på honom ♥
Wiiee !

Visar några av de fina bilderna en annan gång.


Jeanette









Kommentarer
Postat av: Linda

Var också väldigt orolig när det gällde vikten på bäbisen. Men tänk såhär, det spelar ingen större roll vad de väger, det är huvudomfånget som är det "jobbiga" & det är nog ingen större skillnad på en 4 kg & en 3 kg bebbe.



Det där med att sakna magen... man är lixom selektiv med minnet, man minns fosterrörelser & det mysiga. Inte smärtan & klumpigheten :) Lycka till med allt, jag hoppas vi har möjlighet att titta in till er imorgon! Massa kramar svägerskan Linda <3


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback